Blogi

Miksi matala-asteinen tulehdus on vakava asia?

Oikeastaan on ollut jopa lohdullista perehtyä ylipäätään matala-asteiseen tulehdukseen ja sen syntymekanismeihin kuten kirjoitin blogissani ’Miksi tarttumattomat sairaudet yleistyvät? Näin monestakin syystä. Mutta ehkä tärkeimpänä lohduttavana tekijänä on tieto, että me kaikki voimme vaikuttaa sen syntyyn ja siten terveyteemme. Nostaisin tutkimustulokset matala-asteisesta tulehduksesta yhdeksi tärkeimmistä asioista, mitä tiede on tuonut meille. Ja kyllä, meidän kaikkien tulisi perehtyä tähän.  

Viittaan edelleen tässä kohtaa tohtori Paul Claytonin julkaisuun Out of the Fire, joka on hyvin tieteellinen julkaisu ravinnon merkityksestä terveyteemme. Tästä lääkärikoulutuksessakin käytetystä teoksesta on onneksi  julkaistu suomennos, joka on lyhennelmä teoksen ydinasioista kansankielellä. Suomeksi teos löytyy nimellä ’Ruoka olkoon lääkkeesi – tie terveyteen, paranemiseen ja onnellisuuteen’. Tähän teokseen perustuen käyn nyt läpi, miten matala-asteinen tulehdus vaikuttaa kehossamme.

Useimmat tieteentekijät uskovat, että matala-asteinen tulehdus on monien sairauksien pääsyy. Koska altistamme itse itsemme entistä enemmän matala-asteiselle tulehdukselle mm. heikentyneellä ravinnolla ja tulehdusta edistävillä elämäntavoilla, niin onhan tässä aikamoinen oravanpyörä valmis. Tämä tarkoittaa enenevässä määrin erilaisten terveysongelmien yleistymistä ja siten aiemmin harvinaisten sairauksien yleistymistä.

Kun puhutaan matala-asteisesta tulehduksesta, käytetään rinnan myös termejä hiljainen tai piilevä tulehdus. Nämä termit ovat varsin kuvaavia, koska tämä tulehdus todella voi kyteä kehossamme vuosia tai vuosikymmeniä, ennen kuin sairauteen liittyvät fyysiset oireet ilmaantuvat. Alla on yksi lista erilaisista ongelmista ja sairauksista, joihin liittyy matala-asteinen tulehdus.  Kunkin sairauden syntymekanismin avaaminen ei onnistu tässä blogikirjoituksessa, sen verran monimutkaisia nämä prosessit ovat. Koska prosessit ovat todella mielenkiintoisia ja niitä on kuvattu hyvin tässä Claytonin kirjassa, suosittelen lämpimästi perehtymistä teokseen. Tässä muutamia ongelmia ja sairauksia, jotka liittyvät matala-asteiseen tulehdukseen:

  • Sydänongelmat: valtimon kovettumatauti, sydänlihaksen ääreisverenkierron heikkeneminen, sydänkohtaus, aivoinfarkti
  • Aivo-ongelmat: muistinmenetys, heikentynyt keskittymiskyky, osallisuus Alzheimerin, Parkinsonin, dementian ja muiden keskushermostosairauksien kehittymiseen entistä nuoremmilla
  • Aineenvaihdunnan ongelmat: verensokeritason nousu, diabetes, sokeutuminen, munuaisten vajaatoiminta, sydänkohtaus, aivohalvaus, alaraaja-amputaatiot
  • Soluongelmat: syöpä, geneettiset muutokset, DNA-vauriot
  • Mielialahäiriöt: masennus, ahdistuneisuus
  • Nivelongelmat: tuki- ja liikuntaelinsairaudet, nivelreuma, niveltulehdus, nivelrikko, kihti, fibromyalgia
  • Immuuniongelmat: allergiat, astma, autoimmuunisairaudet
  • Suolisto-ongelmat: ruuansulatuskanavan ongelmat, ärtyvän suolen oireyhtymä, haavainen paksusuolentulehdus, Chronin tauti, suolistosyöpä
  • Hedelmättömyys
  • Iho-ongelmat: oheneminen, punoitus, turvotus, kutina, ikääntyminen

Yllä olevaa listaa voitaisiin täydentää vielä lisää, mutta jo nyt se on mielestäni niin valtava, että sen pitäisi herättää meitä kaikkia kiinnittämään huomiota ravintomme laatuun ja elämäntapoihimme. Yhteenvetona esimerkiksi Scientific American (2009) on todennut, että tulehdus vaikuttaa käytännössä kaikkien kroonisten tautien taustalla. Tämä on yksi asia. Toiseksi American Heart Association (sydän- ja verisuonitautien tärkein organisaatio maailmassa) totesi 4.11.2016 seuraavasti: vakavat sairaudet, kuten korkea verenpaine, diabetes, sydänkohtaus, dementia ja muut aivosairaudet jne. alkavat pieneten verisuonten sairastumisesta. Pienillä verisuonilla tarkoitetaan meidän mikroverenkiertoa, jota meidän verenkierrostamme on peräti 74 % ja niiden sairastumisella sitä, että ne eivät vain toimi kuten niiden kuuluisi toimia. Mikroverenkierto sinänsä voi olla hieman vieras käsite monille. Verenkierrostahan me tunnemme hyvin kyllä ne valtimot ja laskimot, mutta emme suuremmin ymmärrä niiden kaikkein pienimpien verisuonten merkitystä koko terveytemme kannalta.

No niin, nyt ollaan siis näin pitkällä. Tiede tietää, että matala-asteinen tulehdus ja mikroverenkierron häiriöillä on oleellinen merkitys pysymmekö terveenä vai sairastummeko. Mutta tiedämmekö me nämä asiat ja tietääkö edes lääkärit? Ja jos ei tiedä, niin miksi ei?  

Onko siis nyt niin, että sairastutamme itse itsemme silkkaa tietämättömyyttämme nykyisellä ruokavaliollamme ja elämäntavoillamme?

Uudessa sairauksien teoriassa, joka on esitetty tuossa Paul Claytonin kirjassa ja joka on myös laajalti tunnustettu, on nimittäin todettu seuraavasti. Kun kolme avainasemassa olevaa anti-inflammatorista eli tulehdusta ehkäisevää ainetta lisätään ruokavalioon ja tulehdusta edistäviä ruokia vältetään, edellä mainittujen sairauksien määrä laskee jopa 90 %. Ihan hurjan iso prosentti, jota itse en epäile ollenkaan, mutta vaikka olisi pienempikin, silloinkin siihen mielestäni kannattaisi kiinnittää huomiota. Alla ruoka-aineet, jotka tässä suhteessa ovat avainasemassa:

  • Omega-3 rasvahapot (pääsääntöisesti rasvaiset kalat)
  • Polyfenolit (esim. hedelmät, pähkinät, kasvikset, vihannekset)
  • 1-3, 1-6 –beetaklugaani (leivinhiivasta, sienistä)

Kun tällaista ruokavaliota noudatetaan, Omega 6/3 rasvahappojen suhde saadaan tasapainoon, jolloin tulehdusta edistävän Omega-6 määrä solukalvolla vähenee. Näin voidaan vaikuttaa oleellisesti matala-asteisen tulehduksen syntyyn. Tästä olen kertonut blogissani Miksi tarttumattomat sairaudet yleistyvät?

Toinen terveytemme kannalta oleellinen kysymys liittyy sitten siihen, kuinka ylläpitää hyvää normaalia mikroverenkiertoa, jotta solumme saisi ravintoa ja happea sekä soluista aineenvaihduntatuotteet kulkeutuisivat kehostamme pois? Tässä on listattuna muutama asia, joihin voimme vaikuttaa. Ainoastaan viimeinen kohta saattaa olla hankalampi..

– Istumme suurimman osan työpäivästämme sekä vapaa-ajastamme. Istuminen on myrkkyä mikroverenkierrollemme ja se vaikuttaa myös oleellisesti matala-asteisen tulehduksen syntyyn. Paul Claytonin kirjassa (s. 48) istumisen sanotaan olevan jopa uusi tupakointi!

– Stressi supistaa verisuonia, jolloin se luonnollisesti heikentää verenkiertoamme ja siten vaikuttaa haitallisesti koko elimistöön.

– Nukumme huonosti. Kehon uudistuminen ja palautuminen heikkenee.

– Ikääntyminen heikentää verenkiertoa ja hidastaa aineenvaihduntaa.

 

Me itse voimme siis jälleen vaikuttaa siihen, miten mikroverenkiertomme toimii kiinnittämällä huomiota elintapoihimme. Mutta kun tuota edellä mainittua listaa katsoo, niin eihän se aina valitettavasti onnistu, vaikka yrittäisimmekin. Tiede on tuonut meille tähänkin asiaan ratkaisun, nimittäin fysikaalisen verisuoniterapian, joka stimuloi turvallisesti ja tehokkaasti heikentynyttä mikroverenkiertoa. Tämä terapia on alun perin lähdetty kehittämään kroonisten sairauksien ennaltaehkäisyyn eli olemme jälleen siellä tartumattomien tautien syntymekanismien äärellä. Terapiasta löytyy lisää tietoa mm. täältä.

No niin, nyt meillä on kaksi asiaa, joihin kiinnittämällä voimme ehkäistä matala-asteisen tulehduksen syntyä: ravinto ja erityisesti huolehtia riittävästä Omega-3 saannista ja mikroverenkierto, josta huolehtimalla voimme ehkäistä kroonisia sairauksia. Ja mikä parasta, molemmista voidaan huolehtia helposti ja yksinkertaisesti!

Miksi tarttumattomat sairaudet yleistyvät?

No huh huh – nyt tulikin otettua erityisen iso kysymys, vieläpä näinä aikoina, täytyy myöntää. Mutta haluan kuitenkin lähteä käsittelemään tuota kysymystä tohtori Paul Claytonin kirjoittaman Ruoka olkoon lääkkeesi – tie terveyteen, paranemiseen ja onnellisuuteen -teoksen pohjalta. Tohtori Clayton on nimittäin tutkinut yli 40 vuotta, miten ruoka ja moderni ruokavaliomme vaikuttavat terveyteen. Lisäksi tämä teos on suurimmaksi osaksi yhteenveto tuhansien alan tieteentekijöiden työstä. Siksi se on minusta perehtymisen arvoinen – ihan meille jokaiselle.

Tosiasia on myös, että tiede ja teknologia kehittyvät tänä päivänä nopeammin kuin koskaan ihmiskunnan historiassa. Tähän peilaten on aika erikoista, että me ihmiset olemme kuitenkin sairaampia kuin koskaan aikaisemmin ja yhä harvemmin kuolinsyy on vanhuus. Miksi? 

Tohtori Claytonin teoksen sanoman voi kiteyttää ajatukseen, että ihmiset pitäisi ensisijaisesti hoitaa ruoalla ja vasta sitten lääkkeillä. Kun syömme perimämme mukaisesti geneettisesti oikein, voi nimittäin olla, ettei niitä lääkkeitä tarvitakaan tai jos tarvitaan, niin vähemmän. Minusta tuo ajatus on äärimmäisen kiinnostava. Tutkimukset osoittavat, että tarttumattomista sairauksista (joita kutsutaan myös elintasosairauksiksi, kroonisiksi sairauksiksi) jopa 90 % aiheutuvat elämäntavoista ja ravitsemustekijöistä. Kun näin on, nehän ovat suurelta osin meidän kaikkien vältettävissä! Ihan huikean lohdullista! 

Aloitetaan ruoasta, josta saamme energiaa ja niitä ravintoaineita – jos saamme. Nimittäin syömämme ruoka on kyllä tänä päivänä erittäin energiarikasta, mutta valitettavasti samalla ravintoköyhää, joka johtaa helposti paino-ongelmiin. Tupakka, alkoholi ja muut vastaavat nautintoaineet ei varsinaisesti edistä terveyttämme kuten ei ympäristömyrkyt ja saasteet, joiden keskellä elämme. Työtämme leimaa kiire, kireät aikataulut, stressi ja kyllä, myös istuminen, joka luokitellaan jo uudeksi tupakoinniksi. Tässä muutama esimerkki, kuinka me ”hoidamme” itseämme tänään – kärjistäen. 

Tutkijat ovat päätyneet siihen, että tarttumattomien sairauksien syntyä ohjaa matala-asteinen, piilevä tulehdus – hiljainen tulehdus. Tutkijat ovat päätyneet myös siihen, että se on itse asiassa helppo hoitaa ja ennaltaehkäistä.                                                                                                                                                                           

Mikä loistava uutinen!                                                                                                                                                 

Kaikki tulehdus ei toki ole pahasta. Akuutti tulehdus on erittäin suotavaa, kun saamme haavan tai ruhjevamman, jolloin immuunipuolustuksemme käynnistyy, tulehdus pysähtyy ja paraneminen tapahtuu.  Mutta joskus immuunijärjestelmämme ei pystykään neutralisoimaan kaikkia tulehduksenaiheuttajia, jolloin tulehdus muuttuu näkymättömäksi, piileväksi tulehdukseksi.

Miksi tulehduksenaiheuttajia voi jäädä kehoomme?

Sukelletaan seuraavaksi soluun. Me kaikki rakennumme yli triljoonasta solusta. Jokaisen solun ympärillä on solukalvo, joka muodostuu rasvahapoista. Osan näistä rasvahapoista elimistömme pystyy tuottamaan itse, mutta ei kahta elintärkeää: omega-6 ja omega-3. Nämä meidän tulee saada ravinnosta joka ikinen päivä riittävästi ja oikeassa suhteessa. Se takaa, että solumme solukalvo on joustava ja pehmeä, jolloin ravinto ja happi pääsevät hyvin soluun ja kuona-aineet solusta ulos. Näin toimii terve solu. Jos solukalvolla on liikaa omega-6 rasvahappoa, solukalvo muuttuu kovaksi ja jäykäksi, jolloin ravinto ei pääsekään soluun optimaalisella tavalla, eikä kuona-aineet solusta ulos.

Tämä sama asia eli omega-6 ja omega-3 suhde solukalvolla on määräävä tekijä myös tulehduksessa, koska omega-6 hajoaa tulehdusta edistäviin ja omega-3 tulehdusta ehkäiseviin välittäjäaineisiin. Jos ruokavaliossamme on liikaa omega-6 ja liian vähän omega-3, akuutissa tulehduksessa paikalle tulee enemmän tulehdusta edistäviä välittäjäaineita. Tämä prosessin osa ilmenee vaurioalueella kipuna, punoituksena, lämpönä ja turvotuksena. Vauriota siis korjataan ja tulehduksenaiheuttajia neutralisoidaan ja paraneminen tapahtuu.                                                                         

 

Joitakin tulehduksen laukaisutekijöitä ei kuitenkaan voida neutralisoida silloin, kun ruoastamme saamme enemmän tulehdusta edistäviä välittäjäaineita eli omega-6 rasvahappoa liikaa. Tämä nimittäin käynnistää prosessin, jossa solujen sisällä olevat pienet rakkulat, lysosomit, hajoavat ja näiden sisällä oleva erittäin tuhoava entsyymi (MMP matriksin metalloproteaasi) pääsee soluväleihin heikentäen sitä. Ja ajan myötä tämä johtaa hitaaseen kudosten tuhoutumiseen, jotka lopulta ilmenevät fyysisinä oireina ja tarttumattomina rappeuttavina sairauksina – apua!                                                                                                                                                                                                            Tämä matala-asteinen tulehdusvaihe kehossamme eli elimissä, kudoksissa, luustossa ja rustossa voi tosiaan kyteä vuosia, jopa vuosikymmeniä, ennen kuin fyysisiä oireita ilmenee. Ja silloin tulehdus on ehtinyt jo tehdä paljon tuhoa. Lääkärin tehtäväksi jää kertoa meille rappeutavan sairauden nimi ja usein kirjoittaa meille sairauden oireita lieventäviä lääkkeitä. Näin tämä prosessi valitettavan usein menee yhä useamman kohdalla ja mikä huolestuttavaa, yhä nuorempana.

Miksi ei ole täsmälääkettä matala-asteiseen tulehdukseen?

Nyt kun tiedämme tarttumattomien sairauksien yleisimmän syyn, herää todellakin kysymys, miksi lääketiede ei sitten vaan kehitä jotain täsmälääkettä tähän matala-asteiseen tulehdukseen?

Niinpä. Meillä on akuuttiin tulehdukseen kuin myös näiden rappeuttavien sairauksien oireiden lieventämiseen voimakkaita tulehduskipulääkkeitä kuin myös kortikosteroideja ehkäisemään tulehdusta. Ne ovat kuitenkin aivan liian myrkyllisiä ennaltaehkäisevään tai pidempiaikaiseen käyttöön. Tänä päivänä meillä ei ole lääkkeitä näiden tarttumattomien tautien juurisyihin eli oireiden pohjimmaisiin syntymekanismeihin. Itse asiassa kun tiedämme näiden tautien johtuvan elämäntavoistamme ja ravitsemustekijöistä eli ne johtuvat monista elämäntapojemme aiheuttavista aineenvaihdunnallisista ongelmista mikrobien sijaan. Siksi täsmälääkkeen kehittäminen on varsin haasteellista.

Kun tarttumattomien tautien juurisyyt johtuvat matala-asteisesta tulehduksesta, joka johtuu taasen elämäntavoistamme, täsmälääkettähän ei tarvitakaan!

Kerrassaan mahtavaa! Elämäntapojemme korjaaminen todellakin onnistuu ilman lääkkeitä. Ensimmäisenä huolehditaan, että ruokavaliostamme löytyy kolme avainasemassa olevaa anti-inflammatorista eli tulehdusta ehkäisevää ainetta. Näiden kolmen asian varmistaminen onnistuu  seuraavasti:

 

1)      Selvitä kehosi tärkeimpien rasvahappojen omega-6 ja omega-3 suhde verikokeella, jolloin tiedät oikeasti, saatko ravinnostasi näitä kahta elintärkeää rasvahappoa oikeassa suhteessa. Jos et, tee korjaavat toimenpiteet ravintosi suhteen. Tutkimusten mukaan vain 5 %:lla väestöstä on tänä päivänä tämä suhde tieteen suosittelemalla tasolla eli 3:1 (omega-6 kolme kertaa enemmän kuin omega-3). 

2)      Immuunipuolustuksessa valkosoluillamme on tulehduksenaiheuttajien neutralisoimisessa ratkaiseva rooli. Huolehdi, että niillä on myös polttoainetta, energiaa, jotta ne voivat tulla nopeasti paikalle ja suoriutua tehtävästään. Valkosolujen polttoaine on 1-3 1-6 beetaklugaani.

3)      Hajoaako solun sisällä olevat pienet rakkulat, lysosomit, kannattaa huolehtia, että ravinto sisältää  polyfenoleja, suoja-aineita, joilla on useita tulehdusta ehkäiseviä toimintoja.

Nämä yllä olevat liittyvät siis ravintoomme, joilla voimme ehkäistä matala-asteista tulehdusta. Näiden lisäksi ruoanvalmistustavat, ylipaino, tupakointi, istuminen ja stressi ovat asioita, joilla voimme vaikuttaa hiljaiseen tulehdukseen. Sekä ravintoon että elämäntapoihimme liittyvistä asioista tulen kirjoittamaan seuraavissa blogikirjoituksissani. 

Yllä oleva perustuu siis Paul Claytonin, Edinburghin yliopiston lääketieteellisen framakologian tohtorin, kirjaan, joka on itse asiassa tiivistelmä teoksesta Out of The Fire, joka on erittäin tieteellinen ja käytetään mm. lääkärien koulutuksessa. Ja se ajatusmalli, että meidät ihmiset tulisi ensisijaisesti hoitaa ruoalla ennemmin kuin lääkkeillä, alkaa pikku hiljaa avautua ja kuulostaa oikeasti järkevältä, myös kansantaloudellisesti. 

Kiitos Paul – matkani jatkuu!

Minun polkuni

Kun mietin omaa polkuani tähän saakka, päällimmäisenä tunnen syvää kiitollisuutta ja samalla suurta ihmetystä, miten polkuni jokaisella askeleella onkin ollut niin valtava merkitys juuri tähän hetkeen. Nyt tämän ymmärrän – jokainen askel ja jokainen mutka ovat kouluttaneet, johdattaneet ja valmistaneet minua hitaasti, varmasti ja noyrästi muiden auttamisen tielle.    Ymmärrän nyt, että ensin minun tuli …

Lue lisääMinun polkuni