Ravinto

Ravinnon merkitys

On niin totta, että ravinnolla rakennat solujesi terveyden ja miten solusi toimivat ja ylipäätään voivat. Olet yhtä terve, tai sairas, kuin solusi ovat. Joten kannattaisiko tämä huomioida ihan oikeasti päivittäin omissa ruokavalinnoissa?

Sanotaan myös, että suolisto on terveytemme kehto ja myös toiset aivot. Suolistosta löytyy juurisyy meidän kaikille terveysongelmille. Totta nämäkin! Suolistolla on lisäksi merkittävä rooli kehon hormonitasapainoon tai käänteisesti epätasapainoon sekä hurjaan määrään tämän päivän terveyshaasteistamme! Miten suoliston kuntoon sitten vaikutetaan? Niin, hyvin paljon sillä ravinnolla – päivittäin.

Miksi ravinnolla on oikeasti väliä?

Ensiksi, sinä uudistut koko ajan. Solujasi kuolee ja uusia syntyy kehossasi jatkuvasti. Uusi solu tarvitsee muodostuakseen rakennusaineita, joita sinä tarjoilet ravinnollasi niille päivittäin. Jos raaka-aineet ovat hyviä, niistä tulee hyviä soluja.  

Toiseksi, ravinnolla voit suolistossasi rakentaa ja ylläpitää hyvää hormonitasapainoa, jolloin yksinkertaisesti voit vain paremmin. Hormoneilla viittaan tässä kehon tärkeimpiin hormoneihin, joita ovat insuliini, kortisoli, sukupuolihormonit ja kilpirauhashormonit. Nämä kun kaikki vaikuttavat toinen toisiinsa ja ihannetilassa ne toimivat täydellisessä harmoniassa keskenään. Näiden neljän hormonien tasapainoon vaikutat, milläs muulla tavalla kuin ravinnollasi. Siksi ruokavalinnoillasi on väliä! Ja kaikista parhaimpaan loppu tulokseen pääset, kun ruokavalion lisäksi kiinnität huomiota elämäsi stressitekijöihin ja pyrit hallitsemaan ja hillitsemään niitä.

Syötkö itsesi terveeksi vai sairaaksi?

Herättelevä kysymys, mutta piileekö siinä totuus?

Nykyiset elinolomme ja -tapamme ovat muuttuneet hurjasti ja erityisen paljon viimeisten viiden – kuuden vuosikymmenen aikana. Vietämme paljon enemmän aikaa sisällä jopa huonossa ilmassa, istumme erityisen paljon ja liikumme entistä vähemmän. Ilmansaasteet, kemikaalit, myrkyt ja jopa melu ympäröivät meidät entistä tiukemmin, kiireestä nyt puhumattakaan. Ja kehomme joutuu altistumaan näille ulkoapäin tuleville stressitekijöille valitettavasti jatkuvasti. 

Elinolot ja -tapamme ovat vaikuttaneet myös ravintoomme ja ruokavalioomme. Kuvaan ovat tulleet kovat rasvat, raaka-aineiden prosessointi ja valtava määrä lisä- ja säilöntäaineita. Kun tehoviljely ja -tuotanto ovat lisääntyneet, raaka-aineiden ravintoarvot ovat laskeneet. Vapaita radikaaleja on entistä enemmän ja ns. elintasosairaudet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Kroonisten sairauksien oireita helpotetaan valtavalla määrällä lääkkeitä, mutta juurisyihin ne eivät vaikuta – elämme lääkekierteessä. 

Entä sitten ne meidän solumme tämän kaiken keskellä?  Yllättävää kyllä, ne ovat pysyneet hyvinkin muuttumattomina, jopa 99,9 % geeniperimästämme on sama kuin 2000 vuotta sitten, ja siksi niiden arki alkaa olla varsin haastavaa ja rankkaa tässä valtavassa ympärillämme tapahtuvassa muutoksessa. Toimiakseen ja ylipäätään selviytyäkseen ne tarvitsevat koko ajan yhä enemmän ja enemmän suojaravinteita selviytyäkseen, mutta toisaalta ravinnosta niitä saamme taas koko ajan entistä vähemmän. Yhtälö ei taida oikein toimia.

Miksi emme tiedosta nykytilannetta paremmin?

Siksi, että emme tiedä. Koska mm. elintarviketeollisuus ja lääketeollisuus syöttävät meille omia totuuksiaan omista kaupallisista lähtökohdistaan. Onneksi emme kaikkea ihan täysin purematta niele, osaamme enenevässä määrin kyseenalaistaa näitä ”totuuksia”. Useimmat myös oikeasti tietävät, miten pitäisi syödä, mikä on terveellistä, mutta kuinka moni näitä ohjeita pystyy noudattamaan kiireisessä arjessa. Toisaalta on ikävä myös todeta, että vaikka syötäisiin niitä vihanneksia ja kasviksia se puoli kiloa päivässä, raaka-aineiden ravintosisältöjen köyhtyessä tämäkään määrä ei enää valitettavasti ole riittävä ylläpitämään terveyttämme. Tänään luku on 800 g. Ja sitten herää kysymys, kuka pystyy noudattamaan tätä ohjetta – joka päivä? Aika harva. Ja tämä nimenomainen suositus on vain yksi asia, joka liittyy päivittäiseen terveelliseen ruokavalioon.

Armollisuudella kohti hyvää

Voi sanoa, että kukaan meistä ei syö aina täydellisen oikein, joten olkaamme armollisia niin itsellemme kuin toisille myös syömisessä. Mutta pidettäköön tavoitteena hyvään pyrkiminen tai pidettäköön tavoitteena se kuuluisa 80/20 sääntö, niin olemme todella hienosti matkalla hyvään lopputulokseen kokonaisvaltaisen terveytemme kannalta.  

Kun haluaa voida kokonaisvaltaisesti hyvin, jokapäiväisillä ruokavalinnoilla voit sitä joko edistää tai jopa romuttaa täysin. Joten tässä sinulle muutama perusasia, jotka kannattaa huomioida päivittäin.

Huolehdi, että päivittäiseen ravintoosi kuuluu:

  • hyvät rasvat
  • hyvät proteiinit
  • hyvät hiilihydraatit
  • hyvät kuidut

Sitten seuraava kysymys kuulukin, mitä tässä tarkoitetaan ’hyvillä’? Tässä muutama perusasia näihin liittyen.

Hyvä rasva on mahdollisimman luonnollisessa muodossa kuten ovat kylmäpuristetut, luomu kasviöljyt. Ruokavaliomme tulee sisältää hyviä rasvoja ihan vaan hormonitoimintamme ylläpitämiseen. Niukkarasvaisella ruokavaliolla saa aikaan hyvinkin haitallisia vaikutuksia elimistöömme. Pähkinät ja siemenet sisältävät hyviä rasvoja, mutta myös hyviä proteiineja. Rasvainen kala muutaman kerran viikossa tai vaikkapa avokado ovat hyviä rasvojen lähteitä. Hyvin sulavia proteiininlähteitä taas ovat mm. kala, kana, kalkkuna, kananmunat, palkokasvit, hapatetut maitotuotteet ja pitkään kypsytetyt juustot.

Hormonitoimintamme tarvitsee myös hyvälaatuisia hiilihydraatteja, jotka pitävät verensokerimme tasaisena. Näin ollen siitä omasta ruokavaliosta kannattaa karsia aika napakasti kaikki ns. höttöhiilarit pois (mm. sokerit, karkit, leivonnaiset, keksit, valkojauhotuotteet, valkoinen riisi ja pasta) ja korvata ne mm. vihanneksilla, kasviksilla, marjoilla, hedelmillä, täysjyväviljatuotteilla.

Suoliston kannalta tärkeää on huolehtia riittävästä ja hyvälaatuisesta kuidun saannista päivittäin. Hyvin usein me jäämme alle saantisuositusten, joka on 35-40 g/päivä. Kun huolehtii hyvälaatuisista hiilihydraateista, huolehtii samalla mukavasti myös hyvälaatuisten kuidun saannista. Lisäksi kauralese, pellavansiemen, chian siemen ja psyllium ovat hyviä kuidun lähteitä. Kun kuituja lisää ruokavalioon, on erittäin tärkeää huolehtia riittävästä veden juonnista. Kuidun lisääminen ruokavalioon tulee lisäksi tehdä asteittain. Kuituja tarvitset siis joka päivä, joten kun olet aloittanut, niin on myös tärkeää jatkaa syöntiä päivittäin.

Entä ne ravintolisät – hyvä vai paha?

Kun mietitään vaikkapa tuota vihannesten ja kasvisten päivittäistä saantisuositusta (virallinen 500 g, mutta ravinnon köyhtyessä määrän pitäisi olla 800 g tai jopa enemmän), kuinka moni pääsee tähän joka päivä? On erittäin tärkeää, että koostamme ateriamme mahdollisimman hyvillä raaka-aineilla. Tämä luo ravintomme ja siten terveytemme perustan. Mutta jotta varmasti saamme kaikki välttämättömät ravintoaineet joka päivä, ei ole hullumpi ajatus täydentää ravintoamme laadukkailla, luontaisilla ravintolisillä.

Luontaistuotekaupat ja nyt jo tietysti markettienkin hyllyt notkuvat mitä erilaisimpia lisäravinteita ja ravintolisiä. Ravintolisällä tarkoitan nimenomaan tuota hyvän ravinnon lisäksi ja tueksi tarkoitettuja valmisteita, joilla varmistetaan, että kehomme saa varmasti kaikki tarvitsemansa ravintoaineet mahdollisimman luonnollisessa muodossa. Näin siksi, että kehomme solut voivat ne silloin parhaiten käyttää hyväkseen. Synteettisten valmisteiden hyöty on valitettavan huono ja pahimmassa tapauksessa ne pikemminkin jäävät kuormittavaan kehoa ja sen soluja. On faktaa, että jopa 90 % myynnissä olevista ravintovalmisteista on huonolaatuisia, jolloin valinnassa tulee olla tarkka. 

Varmista ravintolisän valinnassa aina seuraavat asiat, vaikka se joskus voi ollakin haasteellista: 

  • raaka-aineiden alkuperä
  • raaka-aineiden elinvoima
  • raaka-aineiden käsittely

Millainen on hyvä ravintolisä tai ravinnontehoste?

Raaka-aineen alkuperän tulee olla luontaisista lähteistä, ei synteettisesti laboratorio-olosuhteissa keinotekoisesti valmistettuja. Luonnollisessa muodossa olevat raaka-aineet imeytyvät soluihimme tehokkaasti ja niissä on laajakirjoisesti mukana ravintoaineet ja kaikki vitamiinit, jolloin kehomme pystyy myös hyödyntämään ne parhaiten.

Mielenkiintoista on, että kukan siemen voidaan tänään valmistaa keinotekoisesti, mutta koskaan siitä ei kasva kukkaa, koska siitä puuttuu elinvoima. Jos me tarkastelemme Suomen kasvuolosuhteita, meillä on edelleen suurin osa metsistämme luomua, jossa on maailman puhtain ilma. Lisäksi meillä on pohjoisessa äärimmäisiä kasvuolosuhteita, joissa jatkuvaa valoa riittää jopa 73 päivää vuodesta. Näissä olosuhteissa kasvaa todellakin maailman elinvoimaisimmat marjat ja kasvit.

Luontaisten raaka-aineiden käsittely vaatii hellävaraisuutta, koska niiden sisältämät herkät ainesosat tuhoutuvat hyvinkin alhaisissa lämpötiloissa. Raaka-aineiden oikea käsittely ilman lämpöä onkin aivan ensisijaista ravintoaineiden säilyttämisessä. Toiseksi raaka-aineet tulee käyttää kokonaan mm. hyödyntää marjoista hedelmälihan lisäksi kuoriosa sekä siemenet. Nämä saadaankin parhaiten kokonaan solujemme ravinnoksi jauhamalla hyvin hienoksi, jolloin jopa mustikan pienten siementen ravintoarvot saadaan solujemme käyttöön, ilman, että ne hulahtaisivat vain elimistömme läpi.

Mistä löytää hyvä ravintotehoste, jossa on luontaiset raaka-aineet, elinvoima ja se on käsitelty oikein?

Iloksemme meillä on Suomessa valmistaja, joka on huomioinut edellä mainitut asiat ja kehittänyt tuotteensa yhteistyössä Oulun yliopiston fysiologisen tutkimuslaitoksen tutkijoiden kanssa. Arctic Nutritionin tarjoama villiravinto on erittäin hyvä vaihtoehto, kun haluaa varmistaa päivittäisten ravintoaineiden saannin luontaisesti.

Omega-3:a tarvitaan solujen solukalvon läpäisevyyteen päivittäin eli että ravinto ja happi pääsevät itse soluun ja kuona-aineet soluista pois. Länsimäinen ravinto sisältää hurjan paljon omega-6:ta, jota siis saamme valitettavasti tänään aivan liikaa ja joka vääristää omega 3/6 rasvahappotasapainomme. Ideaali tilanne on 1:1, mutta esim. 3:1 on erittäin hyvä. Arctic Oils sisältää kalaöljyn lisäksi myös mustaherukan ja tyrnimarjan siemenöljyjä, joiden vaikutusta tuotteessa tehostaa vielä ruusujuuri ja rosmariini. Tuote sisältää kaikki tärkeimmät rasvahapot ja antioksidantit tasapainoisessa suhteessa.

Kun päivittäin emme saakaan ruuasta kaikkia tarvitsemiamme ravintoaineita, Extreme täydentää ravintoamme luonnollisesti. Villinä kasvava ravintorikas metsämustikkamme yhdistettynä Hawaijin makean veden erittäin ravintorikkaaseen spiruliinaan täydentää ja turvaa oivallisella tavalla päivittäistä ravintoaineiden saantiamme. Yksi Extreme ravintopuriste vastaa ravintoarvoltaan nimittäin 100 g tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

Booster on kehomme puhdistaja eli se boostaa aineenvaihduntaamme, poistaa kuona-aineita. Tässä tuotteessa on yhdistetty noni-hedelmä ja suomalainen puolukka, joiden aminohappokoostumukset täydentävät toisiaan ainutlaatuisella tavalla vahvistaen entisestään tuotteen tehoa.

Vital saa valkosolumme toimimaan kuten niiden kuuluu eli se vaikuttaa immuniteettiimme sisältäen kaikki tarvitsemamme aminohapot, jolloin se myös tukee ja edistää koko kehon terveyttä. Vital sisältää vasta-aineita, joita solumme prosessit kuluttavat koko ajan, jolloin niitä tarvitaan jatkuvasti lisää. Tuotteessa yhdistyy vasta-ainerikas ternimaito ja metsämustikka. Tällä tuotteella on saatu hyviä tuloksia nivelrusto-ongelmiin luontaisesti ja tämä toimii hyvin mm. palautumisen apuna paljon liikkuvalle.

Elixir on erittäin hyvä antioksidanttivalmiste, joka suojaa soluja vapailta radikaaleilta. Kuusi ravintorikasta marjaa (karpalo, mustaherukka, tyrnimarja, variksenmarja, puolukka ja mustikka) ja neljä vahvaa yrttiä (siankärsämö, nokkonen, ruusujuuri, väinönputki) sisältävä ainutlaatuinen tuote varmistaa solusuojan joka päivä.

D-vitamiini on taas kaikkien elimistömme prosessien äiti! Se sammuttaa hiljaista tulehdusta, vaikuttaa 2. tyypin diabeteksen, vahvistaa immuniteettia, ehkäisee osteoporoosia jne. Vaikutuslista on pitkä, koska se vaikuttaa jokaisessa solussamme ja ainakin 2000 geenin toimintaan. Arctic Sun sisältää luontaisessa muodossa olevan D-vitamiinin lisäksi tyrnimarjaa, josta saadaan D-vitamiinin imeytymiselle välttämättömät rasvahapot ja antioksidantit, kun marja ja sen siemenet on jauhettu hyvin hienoksi. Tyrnimarjahan on meidän ravintorikkain marjamme. D-vitamiinia emme valitettavasti saa riittävästi ruuasta, joten tämä on vitamiini, jonka riittävä saanti on riippuvainen täysin ravintolisästä ja meillä suomalaisilla ympäri vuoden.

Näiden kuuden tuotteen rinnalle on tullut mahtava FLOW (puolukka ja tyrnimarja), joka aluperin sai minut kiinnostumaan ja totaalisesti rakastumaan tähän upeaan suomalaiseen yritykseen. On todellakin hienoa olla suomalainen! Flowsta olen kertonut enemmän täällä.

Kaiken edellä kerrotun perustella, olisiko nyt hyvä aika pysähtyä hetkeksi oman hyvinvoinnin äärelle ja varmistaa, että kuljet oikeaa polkua ravintosi suhteen? Tai jos sinulle heräsi jotain kysymyksiä, ota yhteyttä. 

Luonnollisesti voit myös varata ajan ilmaiseen hyvinvointikartoitukseen. Olisiko tämä sinun ensimmäinen askeleesi kohti terveempää ja tasapainoisempaa elämää? 

Asiakaskokemuksia

Minun kokemukseni siitä, kuinka terveyttä voi myös palauttaa, liittyy vahvasti kotimaiseen villiravintoon. Ja kyllä, pakastimeni on syksyisin ääriään myöten täynnä marjoja. Syön kalaa ja kasviksia, mutta lautasella oleva ravinto ei tuntunut riittävän. 2018 voin todella huonosti. Polven nivelrikko oli erittäin kivulias ja olin hyvin väsynyt. Nukuin huonosti, sillä heräsin useita kertoja yössä hiestä märkänä tai muuten vain pyörin unettomana. Olin keväällä saanut sosionomin opinnot pakettiin ja samaan aikaan tajusin, että olin ehkä uhrannut terveyttäni saavuttaakseni tutkinnon. En ollut riittävästi kiinnittänyt huomiota tärkeiden ravintoaineiden ja vitamiinien saantiin ja vielä vähemmän minkäänlaiseen liikkumiseen. Se, miten törmäsin villiravintoon, oli puhdas sattuma… Vai onko sattumia sittenkään? Etsin sosionomin hommia, mutta samalla pidin silmäni avoimina etätyömahdollisuuksille. Silloin vastaan tuli tämä suomalainen yhtiö suomalaisine marjoineen ja trooppisine hedelmineen. Kotimaisuus, puhtaat raaka-aineet ja se, miten ne käsiteltiin valmistusprosessissa, vakuuttivat. Tiedeyhteistyö oli piste i:n päälle! Tuossa tilanteessa päätin kokeilla villiravintotuotteita. Nykyään suosittelen suomalaista Arctic Nutritionin villiravintovalmisteita suurella sydämellä! Moni saa tästä myös lisätuloa itselleen tai jopa päätyön. Ihana kokonaisuus, joka on tie terveydelliseen ja taloudelliseen hyvinvointiin!  

Kirsi 61 v

Olen käyttänyt Arctic Nutrition tuotteita jo vuodesta 2009 lähtien. Tuolloin lapseni olivat 5- ja 8-vuotiaat. Meillä on ollut jokapäiväisessä käytössä Arctic Vital tuote, minkä seurauksena lapseni ovat olleet sairauden takia pois päiväkoti-/koulutyöstä lukioluokille saakka ainoastaan n. viisi kertaa. D-vitamiinin otin säännölliseen käyttöön vuodesta 2014 lähtien täydentämään immuniteettia. En keksi mitään muuta syytä näin terveeseen elämään kuin Vital tuotteen säännöllinen käyttö, vaikka ympärillä on jyllännyt kaikki perinteiset lastentaudit kuukaudesta toiseen. Tuona aikana olen itse sairastunut kaksi kertaa. Kiitos Vital! On ihanaa pitää koko perhe terveenä arjen pyörityksessä.

Satu 54 v