solujen hyvinvointi

Huolehdi soluistasi hellästi

Hups heijaa! Kylläpä tämä otsikko kuulostaakin juhlavalta ja isolta, ehkäpä mahdottomaltakin tehtävältä, koska solujahan on sinulle suotu kymmeniä biljoonia – ainakin. Mutta mahdoton tehtävä se ei lainkaan ole. Askel parempaan terveyteen ja tasapainoon alkaa todellakin pienimmästä mahdollisesta yksiköstä eli solustasi, ja sinä itse voit vaikuttaa sen hyvinvointiin, hyvinkin hellästi.

Sukelletaan soluun

Solu on elämän perusyksikkö eli ilman solua ei ole elämää. Solut ovat meidän ”legopalikoitamme”. Niistä me olemme rakennettu: kudokset, elimet ja elimistö. Oletko muuten koskaan ajatellut, että sinä myös todella uusiudut koko ajan? Tässä muutamia lukuja kehoosi liittyen:

Vaikka sinun 100 miljoonaa soluasi kuolee joka minuutti,

suolistosi solut uusiutuvat kolmessa (3) päivässä,

ihosolusi 28 päivässä,

punasolusi 120 päivässä,

maksasolusi 500 päivässä,

luustosi 10 vuodessa ja toisaalta

valkosolusi uusiutuvat jopa muutamassa tunnissa.

Tässä uusiutumisprosessissa meistä tulee tietysti sitä vahvempia, mitä terveempiä ja toimivimpia solumme ovat, ja siihen me itse voimme vaikuttaa. Lohdullista eikö vain? Kun solut saavat tarvitsemansa aineet (ravinto ja happi), ne pystyvät tuottamaan kaiken, mitä kehomme tarvitsee. Aika vanhaksi täytyi itsekin elää, jotta ymmärsi, miten voin varmistaa, että soluni pystyvät todella hyödyntämään kaiken sen ravinnon ja hapen, joita tarjoilen niille – joka ainoa hetki. Ja toiseksi, miten huolehdin, että solujeni aineenvaihduntaprosessissa syntyvät kuona-aineet, kuten hiilidioksidi, saadaan poistumaan kehostani – joka ainoa hetki.

Minä olin osannut huolehtia tästä kaikesta varsin huonosti, ihan vaan noin puoli vuosisataa, koska en ollut ymmärtänyt kiinnittää asiaan huomiota. Tämä siitäkin huolimatta, että suurimmaksi osaksi elämääni olin yrittänyt tarjota soluilleni terveellisiä rakennusaineita.

Kun puhumme solusta, on hyvä ymmärtää, miten
terve ja epäterve solu toimivat. Nämä ovat havainnollistettu alla olevassa kuvassa.

Terveen solun solukalvo on läpäisevä (pehmeä ja joustava), jolloin ravintoaineet ja happi pääsevät itse solun sisään ja toisaalta aineenvaihduntatuotteet pääsevät solusta ulos helposti.  Millainen tämä solukalvosi on, siihen vaikuttaa oleellisesti, millaisia rasvoja syöt eli millaisia rasvahappoja soluillesi tarjoilet, ja erityisesti millainen on solujesi Omega-6 ja Omega-3 rasvahappojen suhde. Molempia tarvitaan ja molempia meidän kaikkien tulee saada ravinnosta, koska keho ei tuota niitä itse.

Tänä päivänä meillä on harvoin puute Omega-6 rasvahaposta. Sitä saamme oikeastaan jopa yllin kyllin syömästämme ruuasta ja mm. erilaisista kasviöljyistä. Näin siksi, että elintarviketeollisuus lisää Omega-6 rasvahappoa usein tuotteisiin, koska se on hyvä ja varsin edullinen säilöntäaine. Sen sijaan Omega-3:sesta meillä on usein puute, koska parhaiten sitä saamme pääsääntöisesti meren elävistä esimerkiksi kalanrasvoista tai merilevästä. Jotta päivittäinen Omega-3 tarpeesi tulisi tyydytettyä, sinun tulisi syödä luomukalaa noin 100-150 g joka päivä ja mielellään niin, että kala ei ole kypsennetty, jolloin siinä on tallella arvokkaat Omega-3 rasvahapot.


Tutkimusten mukaan meidän tulisi saada omega-6 ja omega-3 rasvahappoja suhteessa 3:1. Alun perin ihmisen geneettisessä perimässä tämä suhdeluku on ollut 1:1 eli mitä lähemmäksi täydellistä tasapainoa näiden suhteen päästään, sitä läpäisevämpi  solusi solukalvo on ja sitä paremmin solusi toimii terveen solun tavoin. Eli huolehditaan ensin solun suojakalvo kuntoon, jotta syömäsi ravinto pääsee imeytymään soluusi niin kuin sen kuuluukin. Näin yksinkertaista!

Miten varmistat riittävän Omega-3 saannin?

Omega-3 on maailman tutkituin rasvahappo, koska sen tiedetään vaikuttavan niin moneen asiaan kehossamme ja kehomme ei itse pysty sitä tuottamaan. Siksi ei ole ihme, että markkinoilta löytyy valtava määrä erilaisia Omega-3 ravintolisiä. Koska Omega-3 on hyvin tärkeä terveytemme kannalta, se on myös yksi maailmaan eniten käytetyimmistä ravintolisistä.

Vaikka Omega-3 ravintolisää käytetään hyvin yleisesti, tutkimustulosten mukaan jopa 95 %:lla ihmisistä Omega-6 ja Omega-3 rasvahappotasapaino ei valitettavasti ole kunnossa. Tämä on häkellyttävää. Ja vieläkin häkellyttävämpää, että ei edes niillä, jotka jo käyttävät jotain Omega-3 lisäravinnetta. Tämä on todella huono uutinen, joka on saatu selville analysoimalla puoli miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa rasvahappojen verikoetestillä. Hyvä uutinen sen sijaan on, että sinäkin voit tehdä itsellesi tällaisen rasvahappojen kuivaveritestin, jolloin ei tarvitse miettiä, saatko tällä hetkellä ravinnosta riittävästi Omega-3:a ja nimenomaan oikeassa suhteessa Omega-6:een nähden.

Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan tästä enemmän, ota yhteyttä, niin kerron asiasta mielelläni lisää. Luonnollisesti voit myös varata tästä ajan ilmaiseen hyvinvointikartoitukseen. Alkaisiko matkasi kohti tervettä ja tasapainoista elämää esimerkiksi varmistamalla solujesi hyvinvointi?